Kerst in Joensuu!! - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Janneke Weidenaar - WaarBenJij.nu Kerst in Joensuu!! - Reisverslag uit Joensuu, Finland van Janneke Weidenaar - WaarBenJij.nu

Kerst in Joensuu!!

Door: Janneke

Blijf op de hoogte en volg Janneke

27 December 2006 | Finland, Joensuu

Hee allemaal!

Ik hoop dat jullie hele fijne kerstdagen gehad hebben! Wij in ieder geval wel.

We hebben heerlijk relaxed aangedaan! We sliepen met z'n allen in de 'woonkeuken' van Merel. Toevallig hadden we vrijdagavond een matras bij het oud vuil gevonden toen we terug kwamen van het stappen en we in het hok waar al het afval staat nog even een sigaretje stonden te roken. Dat moest echt zo zijn, want nu kwam het precies goed uit, want Merel haar huigenootje had ook een matras en zo konden we allemaal bij Merel slapen. Hartstikke gezellig natuurlijk.

Op de dag voor Kerst zijn we met z'n drieën naar de sauna geweest. Telkens buiten in de sneeuw afkoelen en dan weer terug naar de sauna. Heerlijk.

We hebben beide kerstochtenden heerlijk ontbeten (nou ja, ochtends....het was half drie 's middags maar oké ;-)). We hadden verukkelijke broodjes, gekookte eieren, heerlijk beleg en allemaal van dat lekkere spul. Ik was op eerste kerstochtend naar het bos gewandeld en had allemaal dennetakken en eikels gehaald en die weer versierd met kerstballen zodat we helemaal in de kerststemming kwamen. We hebben filmpjes gekeken en 's avonds hebben we ook weer verukkelijk gegeten! Zalm en kip uit de oven, mmmmm. Het waren gewoon heerlijke relaxte dagen.

Op eerste kerstnacht ben ik samen met Merel naar het strand gelopen door de sneeuw, dat was echt prachtig!! Op tweede kerstdag ben ik weer naar het strand geweest, maar toen met Floris. Onderweg hebben we vet zitten sleeën op kartonnen dozen van een steile heuvel, dat was echt machtig mooi!! Ik zat helemaal onder de sneeuw en voelde me net een kind!

Tweede kerstavond zijn we naar Jukka geweest, die had ons uitgenodigd om bij hem te komen, hartstikke leuk!! Daarna zijn we nog op stap geweest naar Bepop (natuurlijk), we hebben wel vijf kwartier in de kou in de rij gestaan, maar uiteindelijk zijn we binnengekomen.

Het was ook nog eens een witte kerst! Dat was wel heel bijzonder, want het was lange tijd helemaal niet zeker of er wel sneeuw zou liggen met kerst. Ik had me er al bij neergelegd dat we een 'black christmas' zouden hebben. Het was hét gespreksonderwerp de afgelopen weken voor de Finnen. Een zwarte kerst, dat hadden heel veel mensen nog nooit meegemaakt. Maar gelukkig is er in de week voor kerst toch nog wat sneeuw gevallen en vroor het de dagen daarna, dus de sneeuw bleef liggen.

Vrijdag vertrekken we naar St.Petersburg. Ik ben benieuwd wat ons daar allemaal te wachten te staat.

Iedereen een hele goeie jaarwisseling toegewenst!!

Liefs van Janneke

ps: Voor een paar foto's van onze kerstdagen kun je op deze link klikken: http://www.mijnalbum.nl/Album=R6I7QEAB

• 28 December 2006 - 15:26

Renate:

Hallo Janneke en Merel!
    Leuk om te lezen dat jullie zo'n plezier hebben in Finland! Over een maandje zit ik in Finland-Rovaniemi om precies te zijn, Lapland!! Ik ga in m'n uppie! Merel, ik heb bij jou op SPW gezeten op Noorderpoortcollege, grappig om te lezen dat jij nu ook in Finland bent! Groetjes Renate Bouius P.s. mijn website is: www.renate83.waarbenjij.nu

Veel plezier nog in Finland!!

• 31 December 2006 - 10:00

An:

Heeeey Jan!

Een échte witte kerst dus! Heerlijk!!!! Gister kwam Michiel thuis, heb hem al even gezien en gesproken (net of is nooit weggeweest). Alvast een hele goede jaarwisseling toegewenst. Voorzichtig met vuurwerk he ;)!

Dooooeg! An

• 31 December 2006 - 15:21

Wietske:

Heey Jannes,
    Hie in skoftsje net lezen, mar bin no hast in oere fierder. Wat kinsto skriuwe! Wol hiel leuk om te lezen, do makkest wat mei der. Hjir is de kryst restich ferun, al diene wy ek aardich mei oan de "stap"marathon diesto der al dochst salang datst yn Finlan bist.Winskje dy in hiele leuke tiid ta en sil gau wer efkes leze. Dikke tuut en leafs fan Wietske en Sytze

• 31 December 2006 - 16:21

Brechtsje:

Hee hoi, heerlijk zeg een witte kerst. Bij ons een groene en warme kerst. Was gezellig op 2e kerstdag bij ons en beppe was er ook bij. De beste wensen voor jullie beiden, doei Tante B

• 01 Januari 2007 - 12:20

Brechtsje:

Folle lok en seine

• 01 Januari 2007 - 16:22

Geartsje:

Een heel gelukkig nieuwjaar!

• 02 Januari 2007 - 19:11

Sanne:

Een heel gelukkig nieuwjaar voor jullie beiden!

Nog steeds naar de zin dus, super!! Mis you!!

Dikke tut, Sanne

• 03 Januari 2007 - 11:02

Jan Jitse:

Heey Janneke famke,

Yn earsten: Do ek folle lok & seine yn 2007!! Wie it leuk yn Ruslân? Grif wol. Liket my in super erfaring ta, dast ek dêr hinne west bist.

Ik sels haw tusken kryst en âld/nij efkes werom west yn Fryslân. Echt super leuk om wer gewoan mei freonen ensa op stap te gean. Want ja, carbidsjitte yn Brussel is ek net folle gedaan. :P
    Oja, haw dyn broerke ek noch troffen 2e krystdei. Leuk no.

Bin juster dus wer werom kaam en hjoed wer nei staazje ta. Noch oardel wike en dan sit it der spitich genoch alwer op.

Ik soe sizze, genietsje der noch efkes fan!! Groetnis, ek oan dyn freondinneke!!

Jan Jitse.

• 04 Januari 2007 - 16:01

De Van Dellen's:

ah goeie nog de beste wensen! nou rosalin is bevallen van een wolk van een baby genaamd arjan-bote ja ja vernoemd. en ruud en jes hebben allebei iets met de enkel en zitten thuis dit kwam naar een avondje wild stappen! verder wensen wij jou daar nog heel veel succes en tot laterssss! groeten de van dellen's

Janneke

Samen met Merel, een klasgenootje en inmiddels ook hele goeie vriendin van mij ga ik op 9 november aanstaande voor drie maanden naar het koude maar 'o zo mooie Finland om daar stage te lopen. Ik ga stagelopen bij een instelling (het Honkalampi Center) met ernstig gehandicapte kinderen. Als je geinteresseerd bent kun je altijd op hun website kijken: http://194.197.204.25/honkanet/honka/english/english_looppi.html Daarnaast gaan we daar natuurlijk ook onwijs van het studentenleven genieten, want die zijn daar genoeg in Joensuu, het is een echte studentenstad, dus dat wordt feestuuh!! X

Actief sinds 26 Okt. 2006